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학과간 협동과정



글로벌비즈니스학과

The Global Master of Business Administration (GMBA) is taught 100 % via English, and aims to shape both Korean and international students into the next generation of global business leaders. The GMBA’s graduates are equipped with advanced management skills, leadership theory, techniques and practices in all aspects of business operations, and applicable knowledge for global industry. The GMBA provides students with a solid foundation in holistic business management from a global perspective. All courses are taught via English and emphasise experimental learning, via problem-based learning and the Harvard case study method, equipping GMBA graduates with transferable skill sets to advance their management careers in the dynamic field of global business.



교수소개

Name Position Degree (University) Field of Instruction Area of Research
Jongwoon Kim Professor Dr. (Indiana University,Bloomington, USA) International Trade International Trade
Philip StephenRose Associate Professor Dr. (Curtin University, Australia) Management OrganizationalBehaviour & AsianHuman ResourceManagement
Jin Kim Associate Professor Dr. (Texax A&M University, USA) Urban Science and Regional Investment
Thanh Le Dao AssistantProfessor Dr. (University of Sussex, United Kingdom) Economics & Finance Small Enterprise & Medium Enterprises
Chen Hong Assistant Professor Ph. D (Hanyang University, Korea (ABD)) International Business International Business/ China
Philip Scothern Assistant Professor Ph. D (Sheffield University, United Kingdom) Korean Studies Accounting
Natasha Horn Assistant Professor Ph. D (Illinois State University, USA) Communication Organisational Leadership
Najin Jun Associate Professor Dr. (The University of Texas atAustin, USA) Communication New Media, Diversity,Social Inclusion andPoliticalCommunication
Kitai Kim Professor Dr. (Chungbuk NationalUniversity, Korea) English Languageand Literature Cultural Studies
Thakur Prasad Subedi Assistant Professor Dr. (Inha University, Korea) Political Science & International Relations International Labour

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교육과정

  • ① The GMBA prepares students for a constantly changing global business environment, within which they must be equipped with a broad skill base, capable of dealing with complexity and change, and skilled at leading business from global and local perspectives.

  • ② The GMBA focuses on delivering solid business analytical training and encouraging independent thought, team collaboration and problem solving which is reflective of the real world business environment.

  • ③ The GMBA prepares students to be able to communicate effectively with diverse stakeholders both internal and external in order to generate a shared vision and enthusiasm for their firms’ business operations and strategy.

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교과목소개

GB600 경영통계 (Business Statistics)3학점

정보의 수량화에 대한 방법론으로써의 통계학에 대해 배우게 된다. 학생들은 정책수립과 관리에 필요한 통계학적 능력을 기를 수 있다. 학생들은 다양한 정보들을 분리, 분석하며 성공적인 비즈니스 실무를 경험하게 된다.
This course introduces statistics as a tool for dealing with information in quantitative form. Students will learn statistical skills that will contribute effectively to management and policy formation. Students will be able to distinguish between different types of data and data ollection options, describe data sets by graphical or numeric methods, correctly interpret tables and graphs, discuss basic statistical concepts such as variability, covariance/correlation, statistical independence, confidence intervals, hypotheses testing and p-values, and perform basic data analysis including data modeling using regression and understand the connection between statistics and good business practice. In addition, they will be able to use statistical software package and/or statistics add-in, focus on analysis of business data, and present their statistical findings effectively.

GB601 미시경제학 (Microeconomics)3학점

거시경제학의 이론적인 토대에 대한 이해를 목적으로 하는 수업. (a) 거시경제의 주체인 상품, 화폐와 노동시장 그리고 외부적 요소와 그들의 구성기능 (소비, 저축, 투자, 화폐의 수요와 공급)에 관한 함수를 다룸 (b) 거시경제모델: 폐쇄경제와개방경제에서의 실제 경기순환모델과 케인즈의 경기순환모델 (c) 거시경제의 정책적이슈와 (d) 성장이론의 측면들을 다루는 과목이다.
A class aimed at understanding the theoretical foundation of macroeconomics. (a) The subject of macroeconomics: (a) The macroeconomic model that deals with external factors and functions (consumption, saving, investment, demand and supply of money) and their constituent functions (b) The macroeconomic model and the model (c) of Keynesian economics (d) deals with the issues and growth of economics.

GB602 거시경제학 (Macroeconomics)3학점

현대 한국경제의 제 현상을 거시적으로 이해하는 능력을 배양하는 것이 이 강좌의 주목적이며, 그 주요 내용은 한 나라 경제활동의 규모와 그 내역이 결정되는 과정을 체계적으로 그리고 일관성 있게 설명할 수 있는 거시경제의 이론모형을 공부하며, 이를 통해 국민소득, 물가, 실업률, 이자율, 소비, 투자, 고용, 환율, 국제수지 등이 어떻게 결정 되는지를 이해한다. 즉, 경제활동이 호황과 불황을 반복하여 변화하는 현상인 경기변동의 원인 및 그 대책에 관해 이해한 다음, 지속적인 생활수준의 향상을 가능하게 하는 경제성장의 메커니즘과 원동력이 무엇인지 밝힌다.
The aim of this course is to provide an understanding of the theoretical foundations of macroeconomics. The course covers (a) the major macroeconomic markets: the goods, money and labor markets and the external sector, and their constituent functions including the consumption function, saving function, investment function, money-demand function, money supply, etc, (b) macroeconomic models: real business cycle models and Keynesian business cycle models in closed and open economies, (c) macroeconomic policy issues, and (d) aspects of growth theory.

GB603 회계이론 (Accounting Theory)3학점

회계학의 기초 원리로서 회계순환과정(accounting cycle)을 이해하기 위한 기초 개념으로서의 회계의 전제조건 및 회계원칙과 자산, 부채, 소유주지분, 수익, 비용, 이익의 개념과 회계의 기술적 구조를 중심으로 공부하며 거래의 발생부터 재무제표를 작성하기까지 일련의 과정을 중점적으로 설명할 것이다. 이와 아울러 현금 및 현금등가물, 단기금융상품, 유가증권, 상품, 채권 및 채무, 어음, 유형 및 무형자산 등에 관한 회계처리 및 재무제표의 작성원리 및 보고방법에 관하여 설명할 것이다.
There are two parts to this course: the first part of the course teaches participants to prepare and analyze the three main financial accounting statements - the balance sheet, the income statement and the cash flow statement. The second part introduces students to the production and use of financial information for the management of a business and for making long-term financial decisions.

GB604 마케팅관리론 (Global Marketing)3학점

본 강의에서 다루는 주된 내용은 국제마케팅 활동에 관한 것이다. 특히 마케팅 일반론에서 자세히 다루어지지 못하고 있는 해외시장 평가 및 선택, 시장개척 및 진입 등 국제마케팅 환경에서만 나타나는 특수한 이슈들에 대해 심층적으로 다루게 될것이다. 학생들에게 국제경영전략의 테두리 내에서 다른 여러 가지 전략적 의사결정과 연계되어 기업의 전략을 마케팅관점에서 통합하여 고찰할 수 있는 기회를 제공한다.
The course introduces the student to the various aspects of international marketing with the principal objective of developing skills in the identification, analysis and solution of problems encountered in international marketing theories and the practice of international marketing both domestically and internationally.

GB605 인적자원관리론 (Human Resources Management)3학점

조직의 경쟁우위 창출요인으로서 인적자원은 전략적 중요성을 지니고 있다. 본과목에서는 인사관리의 세부분야(선발, 개발, 평가, 보상, 승진, 퇴직 등)에 관한 기초이론과 제도를 다루며 사례연구를 통하여 인사관리에 관한 실용적이고 심도 있는사고능력을 개발하고자 한다.
This course provides an overview of the main elements of human resource management and employee relations. It considers the implications of HRM in the management of employees within organizations. Students will have the insights into the nature of HRM and employee relations in contemporary organizations, an understanding of the key processes and practices in HRM, and an understanding of the role of the HR function.

GB606 생산·운영관리론 (Production and Operations Management)3학점

본 강좌는 생산관리의 장기적인 전략에 초점을 맞추고 있다. 특히, 엔지니어링, 회계, 재무, 마케팅을 포함하는 기업의 각 부문을 통합하는 관점에서 생산관리에 대해 연구한다. 이 과목에서는 품질관리를 비롯하여 생산설계, 비용-효익분석, 서비스 생산관리, 공급사슬관리, 배치 등 다양한 영역을 연구한다.
This course focuses on providing students with a sound understanding of the processes by which market attractiveness is assessed, and the consequences of choice. It will assess the various methods and process by which companies enter various markets, and implications thereof. To provide students with a sound understanding of the major business/corporate challenges faced by companies, the reasons for these challenges, and the strategic options and responses available.

GB607 국제경영협상 (Global Business Negotiations)3학점

본 과목은 협상이론과 협상과정에 대한 이해를 제공하고, 실제로 다양한 문화권의 기업 경영자들의 상호작용 속에서 협상 이론과 과정이 어떻게 적용되는지를 보여주고자 한다.
This course focuses on experiential learning and role-playing simulations in international business negotiations. The course covers the basic elements and skills in cross cultural communications through assigned readings, videos and class discussions. Students participate in a number of interactive sessions that involve assigned roles in business negotiation simulations.

GB611 재무관리론 (Financial Management)3학점

이 과목은 재무관리 과목을 수강한 학생을 대상으로 한다. 재무관리의 기본이 되는 현가 개념을 이용한 자산의 가치평가, 자본예산 및 포트폴리오 이론, CAPM, 자본비용에 대한 기본적인 이해를 바탕으로, 실제 기업의 재무활동에 깊은 관계가 있는 시장 효율성, 자본구조이론, 기업의 배당정책, 운전자본 관리에 대한 이해를 과목의 목표로 한다. 또한 기업의 재무 분석과 재무계획 및 최근 주목받고 있는 파생금융상품에 대한 간단한 소개를 포함 한다.
The course in corporate finance describes the corporation and its operating environment, the manner in which corporate boards and management evaluate investment opportunities and arrangements for financing such investments, create for shareholders by planning and managing the transformation of a set of inputs (human labor, raw materials, and technology) into a more highly valued set of outputs, and develop strategies for meeting the claims of financial market participants who are sought as financiers (and, therefore, residual claimants to the cash flows/surplus value of) such investments. Thus, the course provides students with a basic analytical framework for understanding how the various struggles over corporate surplus value (in the form of cash flows) may be understood and resolved

GB612 국제경영론 (International Management)3학점

이 과목은 학생들에게 자신감, 언어적 스킬, 전문가 적인 태도를 학습시켜 비즈니스 무대에서 글로벌 전문가로써의 발전을 가르친다. 또한 국제 비즈니스 현상들과 실제 비즈니스 시장에서 필요로 하는 기본적인 관례와 자세를 배울 수 있다.
This course is designed to introduce the key concepts and principles of international business (IB), including international trade, investment, environment of IB (e.g. cultural, political) and strategy. The course incorporates an experimental learning exercise for students who participate in a global project with other students from all around the world. The project is called X-Culture and the students are working in virtual global teams to develop a business proposal for an international company. The purpose of this project is to provide real-life experience to students in working in a global cross-cultural environment.

GB613 전략경영론 (Strategy Management)3학점

이 과목은 비즈니스 분야의 전략적 관리가 필요한 쟁점들에 대하여 집중적으로 수업이 이루어진다. 분석적이고 전략적인 접근법을 학습하게 된다. 현재 전략적 관리의 중요성이 조명되고 있는 추세에 맞추어 학생들에게 실제적인 정보와 능력을향상 시킨다.
This course focuses on some of the important current issues in strategic management. It will concentrate on modern analytical approaches and on enduring successful strategic practices. An orientation on the technological and global outlook is highlighted as it shows significant emerging trends in strategic management. The course provides the students with a pragmatic approach that will guide the formulation and implementation of corporate, business, and functional strategies

GB614 국제금융론 (International Finance)3학점

이 과목은 학생들에게 국제금융 및 무역과 관련된 국제거래를 교육한다. 기본적으로 국제 무역 및 금융거래를 촉진하기 위해 설립된 국제기구와 국제공조 역사를 공부하고, 국제금융시장의 수요와 공급 및 시장균형에 대하여 공부한다. 또한 각종 국제금융상품에 대하여 공부하고, 이러한 국제금융상품을 활용한 기업의 최적화 및 위험 최소화 전략에 대하여 공부한다. 이에 더하여 국제금융의 취약성 및 외환위기를 맞는 국가들에 대하여, 그 원인과 대처 및 향후 예상 상황 등에 대하여 토론한다.
This course will examine the causes and consequences of exchange rate and interest rate fluctuations. It will explore a variety of analytical frameworks which set out to explain and predict persistent exchange rate volatility and examine some of the consequences and applications of these findings to international financial management. In this course, we will examine the international financial environment: international flow of funds, international financial markets, exchange rate determination and currency derivatives. We will also discuss exchange rate risk management, relationship among exchange rate, interest rate and inflation, and long and short term asset and liability management including trade financing, other short-term financing, and international cash management.

GB616 국제경영전략 (Global Business Strategy)3학점

이 과목은 국제 비즈니스 분야의 전략적 관리가 필요한 쟁점들에 대하여 집중적으로 수업이 이루어진다. 분석적이고 전략적인 접근법을 학습하게 된다. 현재 전략적 관리의 중요성이 조명되고 있는 추세에 맞추어 학생들에게 실제적인 정보와 능력을 향상 시킨다.
This course focuses on some of the important current issues in strategic management. It will concentrate on modern analytical approaches and on enduring successful strategic practices. An orientation on the technological and global outlook is highlighted as it shows significant emerging trends in strategic management. The course provides the students with a pragmatic approach that will guide the formulation and implementation of corporate, business, and functional strategies

GB617 국제기업가론 (Global Entrepreneur)3학점

이 과목은 새로운 기업을 신설하여 경영하는 지식과 능력을 학습시킨다. 주요 주제는 테크놀로지 기업가 정신에 대한 정의를 다루게 되며 기업을 신설하는 프로세스와 관련된 소양들을 쌓을 수 있는 수업이다.
This course provides skills and knowledge for starting, launching and managing a new company. Major topics are: entrepreneurship (what entrepreneurship is, who an entrepreneur is, and entrepreneurial opportunities in the industry); processes of starting a new firm (how to write a business plan to acquire resources and capabilities needed for launching a new firm); and skills for managing a new firm (management, accounting, marketing and operational skills). The course also takes an international perspective by examining global entrepreneurs and small and medium-sized enterprises (SMEs).

GB618 미디어경제 (Media Economics)3학점

미디어 기업 및 시장에 관한 내용을 배운다. 시장진입 장벽, 네트워크 효과, 혁신, 국제화, 규제 등의 내용에 초점을 둔다.
Economic analysis applied to media firms and markets. Focus is on barriers to entry, network effects, innovation, globalization, and regulation.

GB619 한류마케팅 (Korean Wave Marketing)3학점

이 수업에서는 한류마케팅을 다루며 한류 컨텐츠의 생산, 브랜화, 공급, 홍보 및 이윤창출에 관한 내용을 배운다.
Students learn the various facets of Korean Wave marketing such as producing, branding, distributing, promoting, and monetizing creative products.

GB620 경영정보론 (Management Information Systems)3학점

본 강좌는 정보통신기술을 기업경영에 효과적으로 활용하는 것에 초점을 두고 있다. 이러한 학습목표를 달성하기 위해 본 강좌에서는 정보시스템을 위한 기초 언어를 이해하고, 정보시스템의 설계와 구현에 대한 전반적 내용에 대해 학습하며, 정보기술을 활용하여 전략적 우위를 달성하는 방안에 대해 살펴본다.
The purpose of this course is to provide the fundamentals associated with the management of information technology in a business enterprise. These fundamentals are business concepts in which the influence of information technology has caused change or brought about new concepts. Special emphasis will be placed on understanding the managerial issues that are relevant to usage of computers. The student will be given problems isolating these issues and will be asked to propose solutions with alternatives.

GB621 경영혁신연구 (Business Innovation Research)3학점

본 강좌는 정보기술이 산업과 비즈니스의 생성, 변화에 커다란 영향을 준다는 가정하에 어떻게 정보기술이 산업수준(가치사슬 등)과 기업 수준(비즈니스 수익모델 등)에서 의 비즈니스 혁신에 어떠한 영향을 주었는지, 어떻게 각 수준의 변화에 정보기술을 접목시킬 것인지, 그리고 신규 및 기존 산업과 비즈니스에 어떻게 정보기술을 창의적으로 활용할 것인지, 또한 주어진 정보기술을 이용하여 비즈니스와 산업을 어떻게 디자인할 것 인지에 대해 심도 있게 학습한다.
This course introduces students to the basic concepts of managing innovation and new product design and development in high technology firms. Major topics include: how the innovation process works (new product design and development in technology firms, open source vs. proprietary innovations in technology firms); and organizing and managing innovation within existing technology firms (R&D management in technology firms).

GB622 정보기술과경영전략 (Information Technology and Management Strategy)3학점

경영환경의 급격한 변화와 정보기술의 발전으로 현대 기업은 다운사이징, 리스트럭추어링, 경영혁신 등 대책마련에 부심하고 있다. 정보화 시대를 살아가는 현대인으로서 일상 생활과 밀접한 관계를 갖고 있는 기업이 정보기술을 어떻게 활용하는가 이해할 필요가 있다. 본 과목에서는 경영비전, 경영전략, 의사결정 과정, 시스템 등 기본적인 개념을 학습하고 정보기술이 각 분야에 어떻게 활용될 수 있는가 실 사례를 통해 이해하게 한다.
This is an introductory course to the fundamentals of information technologies and to the strategic opportunities and challenges presented by these technologies. Students will have a chance to see that business opportunities and challenges are best addressed through a fundamental understanding of management and information technological concepts. This understanding can be applied to your own experiences as an employee and manager, regardless of your area of specialization. Topics include basics of management, strategy and decision making, and various types of information systems used in business environment.

GB623 비즈니스인텔리전스 (Business Intelligence)3학점

이 과목에서는 점점 늘어나고 있는 데이터에 대한 관리방법 및 분석방법을 다루도록 한다. 우선, 데이터의 관리와 관련이 있는 데이터웨어하우스의 기본개념 및 필요성 등에 관해 강의한다. 데이터 분석방법과 관련해서는 데이터마이닝의 기본개념 및 이와 관련된 데이터마이닝의 기법들을 살펴봄으로써, 실제 사례에서 지능형 비즈니스 측면에서 접근하여 자료 분석 및 의사결정 측면에서 본 과목의 내용을 응용할 수 있도록 하는 것을 목적으로 한다.
This course covers the data management and analysis techniques to cope with ever increasing data and application in organizations. First it deals with the concepts and necessity of data warehouse. The next coverage is data mining: its concepts and techniques. Using real case, students will be able to apply data management techniques for enhancing corporate business intelligence capability.

GB624 IT산업과비즈니스모델 (IT Industry and Business Model)3학점

본 과목은 IT산업의 발전과정을 경제학과 사회과학의 일반이론을 통해 분석함으로써 정보통신기술의 융합, 기업 간의 인수와 합병, 그리고 시장의 세계화 전략을 설명하고 미래 IT산업을 예측한다. 또한 현재 IT산업의 문제점과 가능성을 살펴본다. 본 과목의 수강생은 IT가 제공하는 여러 가지 기술적인 가능성들을 다양한 파생 매체에 접합시켜 새로운 비즈니스 모델을 창출할 수 있는 역량을 갖추게 된다.
This course studies IT industry development based on economy and general theory of social science. In specific, it covers integration of information technologies, corporate M&A, globalization, and forecasting the IT industry. It also deals with the problems and opportunities of IT industry. After taking this course, students can build up capability to create new business models by applying technologies to diverse derivative media.

GB625 전자상거래 (Electronic Commerce)3학점

이 과목은 현재 조명 받는 전자 상거래에 대한 비즈니스 개념과 기술에 대한 이해를 위한 소양을 가르친다. 최근 나타나는 이슈들을 분석하고 프로세스를 이해하며 그 중 World Wide Web(WWW)에 대해 중점적으로 배우게 된다. 학생들은 전자 출판, 전자 상거래 등의 현 실행 프로세스와 문제 해결능력을 기를 수 있다.
This course provides tools, skills, and an understanding of technology, business concepts and issues that surround the emergence of electronic commerce on the Internet. The emphasis of the course is on that part of the Internet known as the World Wide Web (WWW). In addition to acquiring basic skills for navigating the Internet and creating an electronic presence on the WWW, the student will develop an understanding of the current practices and opportunities in electronic publishing, electronic shopping, electronic distribution, and electronic collaboration. We also explore several of the problems surrounding electronic commerce such as security - authentication, privacy - encryption, safeguarding of intellectual property rights, acceptable use policies, and legal liabilities.

GB626 광고와PR (Advertising & PR)3학점

이 수업은 조직, 업무, 산업구조에서 광고와 PR의 역할에 중점을 둔다. 사회와 조직, 경제구조 내에서 광고와 PR의 역할, 호소도구로써의 심리적 및 사회적 원리들, 매체 선택 및 메시지 전달 전략 등을 배운다.
This course is a survey of the fields of public relations and advertising focusing on organizations, jobs, and functions in the industry. It covers the roles of public relations and advertising in society, the economic system, and organizations; psychological and sociological principles as bases for appeals; and strategies for media selection and message execution.

GB627 창조산업 (The Creative Industry)3학점

이 수업은 영화, 게임, 음악, TV, 출판 등 문화창조산업에 있어 제작, 마케팅, 공급 그리고 경제적 이윤창출에 대해 다룬다.
Students explore the production, marketing, distribution, and monetization of products in industries like cinema, games, music, TV, and publishing.

GB628 글로벌리더쉽 (Global Leadership)3학점

이 과목은 다양한 분야의 외부 인사의 강의를 통해 조직을 이끌며 위기를 극복하는 리더십 능력을 향상하고 개발하는데 목적이 있다. 강의는 토론, 발표, 역할 연기 및 게임 학습 등의 다양한 방식으로 구성되며, 특히 본 강좌는 단순한 리더십 프로그램과 달리 팀워크 훈련을 비즈니스에 융합하는 수업 진행을 통해 리더의 자질을 배우고 익히 며 완벽한 팀워크를 창출할 수 있는 역량을 습득케 하기 위해 개설하였다.
The course presents leadership and management theories/concepts that have emerged over the past several decades. It provides students the opportunity to apply these theories through case analysis and to enhance personal skill development through self-assessment exercises. Included in the course are identification of current leaders and leadership as well as contemporary perspectives on ethics, networking, coaching, organizational culture, diversity, learning organizations, strategic leadership, and crisis leadership.

GB629 아시아경영론 (Asia-Pacific Rim Management)3학점

이 과목은 학생들에게 중국 및 아시아 경제와 그들의 상호의존적 관계에 대하여 가르치게 된다. 최근 중국 및 기타 아시아 국가의 경제 상호관계와 관련된 이슈들에 초점을 둔다. 학생들은 중국 및 기타 아시아 국가 경제의 성장 현황과 향후 발전전략 및 성장예측을 공부한다. 또한, 이 지역에서 점증하고 있는 자유무역협정과 협정이 상호간에 미치는 효과에 대하여 공부한다.
This course will provide an overview of China’s role in the East Asian economy and the economic interdependencies that characterize the region. Current challenges of China and the East Asian economies will be given particular attention. Students will obtain a good overview of the development trajectories and models of East Asian economies, as well as the major challenges confronting China and the East Asian economies. Students will also be introduced to relevant economic concepts. Previous knowledge of East Asian economies is not required.

GB630 경영연구방법론 (Business Research Methods)3학점

본 수업의 목적은 다양한 비즈니스 리서치 접근법을 접하고 국제 비즈니스 시장을 분석, 비평, 분별하는 능력을 향상시키기 위함이다. 학생들은 현 비즈니스 시장의 현상들을 비판, 분석한다. 이 과목은 학생들이 향후 리서치 프로젝트를 준비하는 데에 어떻게 정보들을 이용하는지에 대한 이해를 돕는다.
The aim of this course is to evaluate a range of research approaches and methodologies relevant to the analysis, critique and understanding of international business. Students are encouraged to use a critical and analytical approach to contemporary issues in business. This course helps students prepare for work on a research project with particular reference to theoretical contexts, choice of method, and use of information sources.



석사논문연구Ⅰ (Research for the Master’s DegreeⅠ)0학점

연구자가 관심을 갖는 연구목적을 구체적 개념(으로 개념화하여 객관적인 사실을 통해서 과학적인 방법으로 증명 또는 관찰해가는 일련의 연구방법을 이해하고 습득하는 과목이다.
It is a subject in which researchers understand and acquire a series of research methods that conceptualize research objectives of interest into concrete concepts and prove or observe them in a scientific manner through objective facts.

석사논문연구Ⅱ (Research for the Master’s DegreeⅡ)0학점

과학논문의 구성과 학위논문 구성의 일반적인 형태를 이해하고, 본인의 연구목적 및 방법에 부합하도록 연구제안서를 작성하는 방법을 배우며, 과학논문 및 학위논문의 구성을 실제 작성하는 실습을 한다.
To Understand the composition of scientific papers and the general form of the composition of the dissertation, learn how to prepare research proposals in accordance with the purpose and method of your research, and practice actually preparing the composition of scientific papers and dissertations.

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